Formel 1 är en stor publiksport och precis som i fotbollen har alla fans sina favoritstall. Antingen fascineras man av de duktiga förarna, eller också är man riktigt bilintresserad och finner att ett visst stall bygger de allra bästa bilarna.

Formel 1Givetvis vill man visa vilket stall man håller på. Och stöder du något av de tre största stallen är det enkelt. På Supporterprylar hittar du allt du behöver för att både dekorera dig själv och ditt hem med ditt favoritstalls färger. Den här säsongen finns det all anledning att vara stolt över att visa dessa färger, precis som 2013.

2013 var till exempel ett stort år för dem som höll på stallet Red Bull. Det blev med god marginal det bästa Formel 1-stallet och dess förare Sebastian Vettel vann förarmästerskapet helt överlägset. Han var först över mållinjen i säsongens sista nio tävlingar. Han segrade i klassiska tävlingar såsom det tyska GP på Nürburgring och italienska GP på Monza. Monza och loppet på Silverstonebanan i England är de två äldsta GP-loppen.

Men Nico Rosberg vann den kanske mest prestigefyllda GP-tävlingen, den i Monaco, där förarna rattar sina racerbilar i stadsbebyggelse. Rosberg körde för Mercedes, ett stall som kom etta i tre av 2013:s tävlingar.

Även Ferraris anhängare hade något att glädja sig åt. Stallet vann två lopp. Spanjoren Fernando Alonso kom etta i Kina och i sitt hemland. Och även om Ferrari inte vann 2013 så är Ferrari det genom tiderna bästa stallet. Det grundades 1929 och har vunnit 15 förarmästerskap och 16 konstruktörsmästerskap. Förarlegender som Nikki Lauda och Michael Schumacher har kört för stallet.

Ett annat känt konstruktörsnamn är Lotus. 2013 års första tävling gjorde att Lotus supportrar kunde börja hoppas på ett bra år. Kimi Räikkönen i en Lotusbil vann nämligen Australiens GP. För något äldre svenskar är Lotus – en stallnamn som år 2010 återkom till Formel 1-cirkusen efter 15 års frånvaro – ett välbekant inslag i det här racerbilssammanhanget. Det var den skickliga Ronnie Pettersons Formel 1-stall på 70-talet.

Uppdatering

Sedan den här artikel skrevs har det hänt saker inom formel 1, kan man lugnt säga. Men den största nyheten för oss är att Caterham, har gått i konkurs. 2014 var deras sista säsong. Deras bilar har aldrig kunnat mäta sig med kraftbilarna från Mercedes- och Red Bull-stallet, men de har ändå varit spännande att följa. Speciellt under den sista säsongen då en av deras förare var svensken Marcus Ericsson. Det är länge sedan en svensk tävlade i formel 1 och trots att Caterham inte hade en chans att klättra upp mot förstaplatsen, fick Ericsson mycket beröm för sitt körande. I maj förra året stod det klart att Tony Fernandes ville sälja eftersom att resultatet från körningarna uteblev. Tur för Ericsson att Caterham inte var hans sista chans, han blev nämligen kontaktad av Sauber och kommer att köra för deras stall under 2015.